Verslag van de eerste dagen van onze reis - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Saskia Hamersveld - WaarBenJij.nu Verslag van de eerste dagen van onze reis - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Saskia Hamersveld - WaarBenJij.nu

Verslag van de eerste dagen van onze reis

Door: Saskia en Rijnhout

Blijf op de hoogte en volg Saskia

20 December 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Donderdag 17 December
Utrecht – Amsterdam – Cairo

Weer: sneeuw

Vandaag zijn we vertrokken vanuit Utrecht met de bus en trein naar Schiphol. Er lag nog een flinke laag sneeuw, maar het zal niet lang meer duren voordat wij in de zon zitten. De trein had een kwartier vertraging, maar we waren ruim op tijd bij de incheckbalie.

De vlucht naar Cairo had een kleine vertraging, maar wij hadden het geluk dat er naast ons niemand zat. Dus we hadden mooi de ruimte. Op Schiphol hebben we nog 3 boeken gekocht en Sas zat met tranen ‘Er komt een vrouw bij de dokter’ te lezen. Echt een mega boek.

In Cairo nog 1,5 uur moeten wachten op de overstap en ook een goede vlucht gehad, zelfs nog wat kunnen slapen.

Vrijdag 18 December
Cairo – Johannesburg - Rustenburg
Weer: bewolkt/zonnig, 30 graden
Gereden: 200 km

Om 8.00 uur zijn we vandaag aangekomen op de luchthaven van Johannesburg. De luchthaven is groter dan we hadden verwacht. Na de landing worden de mensen gesplitst naar paspoort; South Africa, Africa or others. Na ongeveer 30minuten waren we aan de beurt en kregen we onze stempel. Vervolgens onze auto opgehaald bij Budget Car en nadat we eindelijk een auto (Fiat Palia = klein) hadden gekregen waar onze bagage met behoorlijk proppen in kon op weg richting Johannesburg. Dachten we… midden op de snelweg valt de auto uit. Saskia in de stress, Rijnhout redelijk rustig: naar de kant van de weg. Na nog een aantal pogingen gaat de auto weer vooruit, maar valt daarna weer uit. We besluiten om terug te gaan naar de Airport. Daar krijgen we een andere auto (Toyota Corrolla = groot) mee, zonder ook maar iets bij te betalen, dat was dus een grote meevaller. Na al dit gedoe weer op weg naar Rustenburg en we staan na 15minuten al in de file. Maar goed, we zijn op vakantie, dus alles rustig aan. Uiteindelijk komen we na 2,5 uur aan in Rustenburg.

We logeren bij het Africa Sky Hotel, iets minder dan we hadden verwacht. Maar goed, de kamers zijn schoon, er staat een groot hek omheen, alleen de services van het personeel is helemaal niks en het zwembad ontbreekt. We nemen een douche en gaan slapen.

Zaterdag 19 December
Rustenburg – Pilanesberg - Rustenburg
Weer: zonnig, 36 graden
Gereden: 300 km

Vroeg op vandaag: 04:30 uur. Eerst nog een klein opstartprobleem dat er niemand is om ons van het terrein af te laten en alle deuren zitten dicht. Uiteindelijk lukt het ons om ‘te ontsnappen’. We gaan vandaag naar Pilanesberg en Sun City.

Bij de gate van het park aangekomen registreren we ons en gaan het park in. In het begin zien we niet veel, omdat het pad langs de weg loopt. Na een aantal kilometers gereden te hebben zien we de eerste zebra’s. Erg bijzonder om ze zo in het wild te zien en niet achter een hek in de dierentuin. We hebben erg geluk, want al snel spotten we 2 neushoorns, wel van enige afstand en met de achterkant naar ons toe. Maar goed, we hebben neushoorns gezien! Daarna volgen nog de olifanten, herten, giraffen, gnoes, nijlpaarden, wrattenzwijnen, etc. etc. Het is heel bijzonder, want ze lopen soms nog geen 2 meter van je auto vandaan. We rijden richting Pilanes centrum om daar een ontbijt/lunch te nuttigen. We vinden het hier zo bijzonder dat we besluiten om niet naar Sun City te gaan, maar nog verder het park in te rijden. Ondertussen is het al behoorlijk warm geworden, de temperatuur in de auto geeft 36 graden aan. Toch is het goed te doen, met de ramen open en/of de airco aan.

Na het bezoek aan het park gaan we terug richting het guesthouse. Ondertussen stoppen we bij een supermarkt. Rijnhout gaat naar binnen om wat te eten te halen en Saskia blijft in de auto. Na 25 minuten is Rijnhout nog steeds niet terug en maakt Sas zich al behoorlijk zorgen. Als zij polshoogte gaat nemen blijkt dat Rijn gewoon in de rij staat te wachten en echt niet bestolen of in elkaar geslagen is. Hehe… je weet maar nooit. Vanuit het guesthouse krijgen we niet veel informatie over de Afrikaanse manieren, etc. Gelukkig heeft Sas deze avond ruim een uur met een Z-Afrikaanse man en zijn moeder gepraat. Er goed voor het oefenen van het Engels en interessant om van deze mensen de ins en outs van het land te horen.

Zondag 20 December
Rustenburg – Magaliesbergen - Pretoria
Weer: zonnig, 28 graden
Gereden: 250 km

Weer vroeg op vandaag, om paard te rijden in de Magaliesbergen. Een mega mooie ranch, met aardige en gastvrije eigenaren. Rijnhout krijgt het braafste paard van stal: Smokey. Saskia krijgt een 5jarige paardje genaamd Cheyenne. De paarden worden hier erg relaxed gereden, met westernzadels en zonder bitje. We worden begeleid door een setje en er wordt veel gepraat. We gaan zelf 3 keer een stuk draven en 2 keer in een rustig galopje. Rijn heeft het na de 2de keer draven al aardig onder de knie en de galop ging ook wel aardig. De omgeving is echt prachtig, met de bergen op de achtergrond en een lekker windje door het haar is het goed te doen. Na de 1,5 uur rit nemen we afscheid van de paarden en de ranch en gaan op weg naar Pretoria.

Ook tijdens deze rit is het uitzicht adembenemend en de wegen zijn ook perfect. In Pretoria aangekomen bij de Jakaranda Lodge worden we gastvrij ontvangen. Deze lodge hebben Rogier en Monica ons aangeraden en het is echt een mooie plek. Onze kamer is perfect en de omgeving is erg mooi. We zijn naar het Voortrekkersmonument geweest en de Union buildings. Ook allemaal erg indrukwekkend, maar het is erg warm, dus we blijven niet lang. Uiteindelijk nog heerlijke spareribs gegeten. We hebben het hier echt ontzettend naar onze zin. Morgen staat er een lange toch op het programma, dan rijden we richting het Krugerpark en verblijven we in Hazyview.

• 20 December 2009 - 18:26

Lin En Ro:

Supppper cooool om te horen!
    Ik hou het in de gaten.. Vind het erg leuk!
    Heeel veeel plezier nog!

hier is alles wit... hahah..

Liefs,

• 20 December 2009 - 20:31

Astrid:

Gaaf hoor allemaal! fotos zijn ook echt mooi!!

• 20 December 2009 - 22:37

Nieke & Leon:

Leuk dat jullie weer een reisdagboek bijhouden. Altijd erg leuk om te lezen!

Hier ligt er erg veel sneeuw! Is ook weer eens leuk ;-) Bij Leon tuis was de sloot helemaal dichtgesneeuwd dus ik ging langs de slootkant staan en stond tot aan m'n middel in de sneeuw!

Veel plezier daar en we kijken uit naar jullie volgende verhaal!

Liefs Nieke & Leon

• 21 December 2009 - 07:57

Elvera:

Hey lieverds!! Leuk om te horen, klinkt erg gaaf daar! Vind de foto's die jullie hebben gemaakt prachtig. Zo mooi die dieren van dichtbij.

Hier is het wat minder... treinen rijden hier niet dus kan niet naar stage, ga thuis aan de slag. Ook wel lekker maar om naar stal te komen is al een drama! Zo glad!

Genieten daar he, en ik ben benieuwd naar jullie volgende verhaal.

XX elveer

• 23 December 2009 - 19:04

Karin:

Zo jullie hebben het erg leuk daar, zo te zien aan de foto's/ Geniet ervan en doe vooral voorzichtig.
    Groetjes van Henk en janneke en Karin

• 24 December 2009 - 01:11

Wim & Anique:

Mooie foto's!
    Geniet er maar van.
    Hier is het een sneeuwbende.
    Treinen reden al niet op tijd maar nu op de rails ook niet meer.
    Prima tijd uitgekozen dus.

• 25 December 2009 - 09:49

Rogier En Monica:

Hey vakantiegangers,

Kerst bij 30 graden!! Hier sneeuwt het. We zijn benieuwd wat jullie intussen allemaal weer gedaan hebben. Hele fijne kerstdagen daar, maak er iets gezelligs van met iedereen daar.

Liefs Rogier en Monica