Trekking national park Khao Yai - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Saskia Hamersveld - WaarBenJij.nu Trekking national park Khao Yai - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Saskia Hamersveld - WaarBenJij.nu

Trekking national park Khao Yai

Door: Saskia en Rijnhout

Blijf op de hoogte en volg Saskia

09 Augustus 2008 | Thailand, Pak Chong

Donderdag
In de morgen vroeg opgestaan; de spullen ingepakt, ontbijten, check out en richting trein. Tickets gekocht en het juiste perron gevonden. De trein had 25min. vertraging, valt nog mee voor de Thaise norm ;) Het was een hele beleving. Eerst al het instappen en het vinden van de juiste plek. De trein had maar 1 class: 3rd. Dat betekend dat je 20 cm de ruimte hebt en met zijn 3en op 1 bankje zit. De ventilatoren waren al overleden en het raampje ging maar half open, ook de wc rook niet erg lekker maar die hebben wij gemeden. Dit klinkt allemaal erg negatief, maar het was een super leuke ervaring. Vanaf Ayutthaya waren wij de enige farang (=buitenlander) en het landschap veranderde van platteland in heuvels en vooral veel groen en mooie natuur. Na een rit van 3,5 uur zijn wij aangekomen in Pak Chong. Hier werden wij opgehaald door iemand van het greenleaf guesthouse. Dit was mister birdman en achteraf bleek hij dus daadwerkelijk veel verstand te hebben van vogels en andere beesten.

Het was een soort van Thaise woning met daarvoor aan de hoofdweg wat opgestelde banken om te kunnen eten en daarachter de keuken. Vervolgens kwam je op het terrein van de bewoners en daarachter waren de kamers. De kamers van het guesthouse waren okay; schoon, maar primitief. Helaas zijn we vergeten om foto's te maken. We hebben ons snel omgekleed en nog een hapje gegeten. Toen zijn we met een groepje van 4 fransen, 2 duitsers en nog 1 nederlander vertrokken voor de halfday tour. Tijdens het rijden stonden we diverse keren stil om dieren te spotten. Hier was onze birdman heel goed in met zijn super verrekijker. Spinnen, vogels en slangen zijn we onderweg tegen gekomen.

Het was deze dag niet erg warm, maar toch heerlijk om te zwemmen in een soort van waterbron/val. Het water was helder en verfrissend. Ook hier vond de Birdman diverse beestjes. Waaronder een grote duizendpoot die je zo over je arm kon laten lopen. Rijn was verbaasd dat Sas dit niet eng vond ;) En Sas was verbaasd dat Rijn het maar niks vond..

Vervolgens zijn we naar een grot gegaan om vleermuizen te spotten. Erg bijzonder om zoveel vleermuizen bij elkaar te zien hangen en de gids heeft ons van alles bijgebracht over deze dieren. Om de grot uit komen moesten we door erg smalle donkere doorgangen en je moest erg bukken. Daarna zijn we naar een dal gegaan. Hiervandaan kon je de vleermuizen zien die uit een grot in de bergen kwamen en met zijn 2miljoenen uitvlogen. Dit was verbazingwekkend, zoveel bij elkaar! Een hele stroming door de lucht. Teruggekomen bij het guesthouse hebben we heerlijk gegeten en Rijn en Bram (de nl gozer) hebben zich te kosten gedaan aan 2 liter singha bier PER persoon. Rijn had mooie rode oogjes en viel snel in slaap op de plank waar we op lagen ;) Het matras was heerlijk (EUH!??!) hard.

De volgende morgen vroeg op en aan het ontbijt: fruit, toast, jam en ei. Ook goed te doen! Voor deze trekking moest je wel een lange broek aan en je wandelschoenen. Na 30min. waren we in het national park waar we speciale sokken kregen tegen de bloedzuigers en andere soorten insecten. Het park ligt op een hoog niveau door de bergen en het was behoorlijk fris en begon ook nog te regenen en het waaide behoorlijk. Na nog geen 10 meter te hebben gelopen was er al 1 onderuit gegaan in de bleurie. Sas had niet zo geweldige schoenen aan voor de trekking dus dat was nogal een geglij. En toen zij eenmaal 1 keer onderuit was gegaan dacht ze: ach, wat maakt het ook uit! En zij gebruikte haar broek lekker als glijbaan als het echt te heavy werd. Ook Rijn moest eraan geloven en ging meerdere malen onderste boven met een flinke smak. Maar ach, zo stoer als hij is ging hij gewoon weer verder ;) :D

De gids had er nogal vaart in. Hij liep zo snel dat je hem met je lange benen niet goed kon volgen. Gelukkig stond hij af en toe opeens stil om te kijken of hij dieren kon zien. Deze zaten goed verstopt door het slechte weer. Toch hebben wij diverse vogels en gibbons gezien. Op een gegeven moment hoorde we gibbons en de gids zei: Want to see monkey? Go back? En hij rende met een rotgang de helling af. De rest erachteraan.. MAAR Sas zag die helling, waar ze al met moeite zonder benen te breken omhoog was gekomen niet zo zitten om WEER naar beneden te gaan en WEER omhoog te moeten lopen. Dus Sas bleef achter in de jungle en zei tegen Rijn ga jij maar kijken. Gelukkig was Rijn zo lief om haar niet alleen te laten in die oh zo enge gevaarlijke jungle ;) Achteraf was dit ook maar beter, want het duurde ruim 45min. voor de groep terug was. En samen met Rijn erbij kreeg Sas het al spaans benauwd. 'Straks zijn ze ons vergeten en dan?!' Maar gelukkig kwam de groep terug en ging de trekking verder. Nog geen 50meter verder zaten er ook apen in de bomen. Dus ach waar was al dat gedoe toch voor nodig ;) Erg bijzonder om de apen te zien.

De gids had honger en zette de vaart er weer flink in. Nog 1km naar de plek om te eten. Hij had zo'n haast dat hij de big spider niet zag waar Rijnhout met zijn hoofd bijna in liep. Ook Sas en de meiden voor haar hadden de spin gewoon voorbij gelopen. Je kan de foto zien, echt bijzonder! Bij de lunch kregen we thais eten en een heerlijk toetje in een bananenblad. De trekking was hier ten einde en we gingen verder met de auto richting de waterval. Bij de waterval aangekomen bleek dit de waterval te zijn waar Leonardo di Caprio van afspringt in de film The Beach. Het water in de film is helder en hier echter onwijs troebel en bruin. Overigens kon je hier ook niet naar beneden springen omdat het te gevaarlijk was. Ook hier waren bloedzuigers en moest je goed opletten. Sas had er 5 te pakken en aardig wat bloedplekken op haar been. Maar gelukkig kan dit niet kwaad.

Met de auto gingen we weer verder en onderweg kwamen we slangen, herten en apen tegen. Helaas hebben wij geen wilde olifanten gezien, want het was te slecht weer. Ook hadden de gidsen een grote python in de berm gezien, maar toen zij keerde was deze alweer verdwenen. Wel jammer, maar toch een erg leuke dag gehad. Bij het guesthouse aangekomen een koude douche genomen en heerlijk Thais gegeten en natuurlijk weer een biertje voor Rijn ;) De Franse meiden waren erg aardig en ook goed in Engels, dus we hebben samen met de dutch boy veel gepraat en gelachen en recepten uitgewisseld ;) Toch erg moe van de lange dag en vroeg gaan slapen.

Zo dit was weer een avontuur van Rijnhout en Saskia ;) Ter illustratie hebben we ook foto's toegevoegd! Om te bewijzen dat het allemaal echt gebeurd is! :)

Groetjes en xxx
Rijnhout en Saskia

p.s. Mams: het is idd erg jammer dat wij er niet bij kunnen zijn. Wij hebben besloten om rond 17uur (12 uur in NL) aan oma te denken en te kijken of wij dit in een tempel kunnen doen. Vaak kan je hier ook een offer brengen of misschien een kaarsje branden. Zo gaat het toch niet helemaal aan ons voorbij. Wij wensen jullie in ieder geval veel sterkte en het zou vast een mooie begravenis worden met alle bloemen en familieleden.

• 09 Augustus 2008 - 16:00

Janneke&Papa:

Hee Rijnhout moet je, je niet scheren;) hahaha

• 10 Augustus 2008 - 12:57

Lydia:

He Sas! Klinkt allemaal super vet :D Ben jaloers!! :D (al ben ik niet zo jaloers op de grote spinnen zeg.. brrr... :S) Have fun nog!
    XLied

• 10 Augustus 2008 - 16:24

Anique:

Ha Rijnhout en Saskia,
    Jullie hebben al heel wat gezien,en wilde avonturen beleefd,wees maar voorzichtig,maar daar geloof ik wel in.
    De foto,s zijn indrukwekkend,vooral de spinnen. De volgende stap is, duiken wat ik van jullie vernomen heb,zet hem op wel spannend lijkt me.
    Tot het volgende berichtje,en geniet er samen van.

• 11 Augustus 2008 - 07:14

Corine:

hey rijn en sas! klinkt allemaal weer supergaaf ;) hele fijne vakantie nog!! geniet ervan!! xies corine

• 11 Augustus 2008 - 17:23

Martijn En Melanie:

Hé Sas en Rijn,

Leuk om te lezen vanaf onze veilige plaats achter de comp. Dat jullie niet gek worden van al die bloedzuigers en spinnen......

Veel plezier nog en martijn wil nog graag zo´n mes hahahaha

groetjes
    Martijn en Melanie

• 11 Augustus 2008 - 19:36

Wim:

Wat een beestenboel!
    Geef mij mijn kippen maar. Echter wel leuk dat je een hele hoop dieren ziet, die je toch niet als huisdier kunt mee nemen. Geniet er maar van! Die ervaringen kunnen ze jullie nooit meer afnemen. En Janneke & Henk hebben gelijk Rijnhout!